Arbeidstakers, herunder innled arbeidstakers, rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten følger av Arbeidsmiljølovens Kap. 2A.
Hva anses som kritikkverdige forhold?
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etsike normer som det er bred tilsutning til i samfunnet, for eksempel forhold som kan innebære;
a) Fare for liv og helse
b) Fare for klima eller miljø
c) Korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
d) Myndighetsmisbruk
e) Uforsvarlig arbeidsmiljø
f) Brudd på personopplysningssikkerheten
Ytring om forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling etter bestemmelsene her, med mindre forholdet omfattes av forholdene nevnt i pkt.1.
Eksempelvis vil det på denne bakgrunn likevel anses som et rettmessig varsel etter bestemmelsene her i de tilfeller en enkelt ansatt føler seg utsatt for myndighetsmisbruk.
Fremgangsmåte ved varsling
Arbeidsgiver kan alltid varsle internt;
a) Til arbeidsgiver eller en representant for arbeidsgiver
b) i samsvar med virksomhetens rutiner for varsling
c) i samsvar med varslingsplikt
d) via verneombud, tillitsvalgt eller advokat
Arbeidstaker kan alltid varsle eksternt til en offentlig tilsynsmyndighet eller en annen offentlig myndighet. Ved slik varsling plikter enhver som utfører arbeid eller tjeneste for mottakerorganet, å hindre at andre får kjennskap til arbeidstakers navn eller andre identifiserende opplysninger om arbeidstaker.
Arbeidstaker kan varsle ekstern til media eller offentligheten for øvrig dersom;
a) Arbeidstaker er i aktsom tro om at innholdet i varselet
b) Varselet gjelder kritikkverdige forhold som har allmenn interesse, og
c) Arbeidstaker først har varslet internt, eller har grunn til å tro at intern varsling ikke vil være hensiktsmessig.
Det må her legges til grunn at alle forutsetningen er imøtekommet. Det fremkommer av bestemmelsene at det er arbeidsgiver som har bevisbyrden ved eventuell tvist om rettmessig varsling.
Arbeidsgivers aktivitetsplikt ved mottatt varsel om kritikkverdig forhold
Når det er varslet om kritikkverdige forhold i virksomheten, skal arbeidsgiver sørge for at varselet innen rimelig tid blir tilstrekkelig undersøkt.
Arbeidsgiver skal særlig påse at den som har varslet, har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Dersom det er nødvendig skal arbeidsgiver sørge for tiltak som er egnet for å forebygge gjengjeldelse.
Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler om kritikkverdige forhold i samsvar med bestemmene her er forbudt. Ovenfor innleide arbeidstakere gjelder forbudet både for arbeidsgiver og innleier. Tilsvarende forbud mot gjengjeldelser gjelder ovenfor arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle vil bli brukt.
For de virksomhetene som opererer under målsettinger om opprettholdelsen av et godt, arbeidsmiljø og en virksomhetsdrift som samsvar med gjeldende myndighetskran tillater jeg meg derimot å presisere følgende; Gjengjeldelse i form av ros eller annen type anerkjennelse vil verken være lovstridig eller urimelig ovenfor en medarbeider som åpenbart forstår hva lojalitet ovenfor virksomhetens overordnede retningslinjer faktisk innebærer.
Med gjengjeldelse menes enhver ugunstig handling, praksis eller unnlatelse som er en følge av eller en reaksjon på at arbeidstaker har varslet, for eksempel;
a) Trusler, trakassering, usaklig forskjellsbehandling, sosial ekskludering eller annen utilbørlig opptreden
b) Advarsel, endring i arbeidsoppgaver, omplassering eller degradering
c) Suspensjon, oppsigelse, avskjed eller ordensstraff
I de tilfeller arbeidstaker legger frem opplysninger som gir grunn til å at det har funnet sted gjengjeldelse, må arbeidsgiver sannsynliggjøre at det likevel ikke har funnet sted slik gjengjeldelse. Tvister om brudd på forbudet mot gjengjeldelse kan bringes inn for Diskrimineringsnemda.
Arbeidstaker kan ved brudd på forbudet mot gjengjeldelse kreve oppreisning og erstatning uten hensyn til arbeidsgivers eller innleiers skyld. Oppreisningen skal fastsettes til det som er rimelig ut fra partenes forhold, gjengjeldelsens art og alvorlighetsgrad og omstendighetene for øvrig. Erstatningen ska dekke økonomisk tap som følge av gjengjeldelsen.
Virksomheters plikt til å utarbeide rutine-r for intern varsling
Virksomheter som jevnlig sysselsetter minst 5 arbeidstakere, plikter å ha rutine-r for intern varsling. Tilsvarende gjelder også for virksomheter med færre ansatte dersom forholdene tilsier det.
Rutinen-e skal utarbeides i tilknytning til virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid herunder i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte, og kan ikke begrense arbeidstakers lovfestede rett til å varsle.
Rutinen-e skal være lett tilgjengelig for alle arbeidstakerne i virksomheten, og skal minst inneholde;
a) En oppfordring til arbeidstakerne om å varsle kritikkverdige forhold
b) Fremgangsmåte for varsling
c) Fremgangsmåte for arbeidsgivers saksbehandling ved mottak, behandling og oppfølging av varselet.
Med henvisning til vår lovnad om "enkelt, effektivt og hensiktsmessig". Her kan du laste ned vår Arbeidsinstruks for varsel om kritikkverdige forhold som dere om ønskelig kan benytte som underlag i forbindelse med utarbeidelse av slik rutine for din virksomhet.
Virksomhetens styringsrett
Utover de minimumskrav som følger av Aml. §2A-6 om innholdet i den lovpålagte rutinen står virksomheten fritt i forhold til innholdet og omfanget av denne så lenge dette ikke samtidig innebærer en begrensning i arbeidstakers lovfestede rett til å varsle.